روستای چهل حصاردر فاصله ۱۳ کیلومتری مرکز شهرستان اسفراین و در جنوب غربی این شهرستان واقع شده است .
این روستا از نظر تقسیمات کشوری جزو بخش مرکزی دهستان زرق آبادشهرستان اسفراین و از نظر کشاورزی و دامپروری تحت پوشش مرکز خدمات جهاد کشاورزی حومه – شهرستاناسفراین می باشد .
این روستا به علت واقع شدن در دشت و برای دفاع از خود اقدام به ساخت برجهای بلند به تعداد چهل عدد و محصور کردن با دیوار به نام چهل حصار شناخته میشود.
اکثریت ساکنان این روستا کرمانج ( کردهای شمال خراسان ) بوده و به زبان کردی یا همان کرمانجی صحبت می کنند لازم به ذکر است که در این روستا از تیره های ترک ، تات و فارس نیز ساکن میباشند .
بیشترین درامد اهالی این روستا از دامپروری ، کشاورزی و قالی بافی تامین گشته و در کنار آن نیز مشاغل ، خرید و فروش دام و محصولات دامی و کشاورزی ، نانوایی ، بقالی ، مسافر کشی از روستا به شهر و …. به چشم میخورد .
این روستا دارای جاده آسفالته ، آب لوله کشی ، برق ، مخابرات ، خانه بهداشت
یک باب نانوایی و مدرسه ابتدایی مختلط دخترانه و پسرانه می باشد . ودارای مدرسه راهنمائی می باشد .هم چنین روستا دارای دو مسجد یکی در پائین روستا و یکی در بالای روستا می باشد .

2 – وضعیت کشاورزی و دامپروری روستا :
وضعیت کشاورزی و دامپروری به شرح ذیل می باشد :
الف : میزان کل اراضی آبی 100 هکتار می باشد که زیر کشت محصولات گندم ، جو و پنبه قرار دارد .
ب : میزان کل اراضی دیم 700 هکتار بوده که در این اراضی گندم ، جو، عدس و نخود کشت می گردد .
ج : میزان باغات که تمامی دیم بوده و در آن درخت انگور غرس گردیده است حدود 250 هکتار می باشد .
د : تعداد دام موجود


گوسفند و بز : 1340 راس
گاو و گوساله: 45 راس
طیور بومی : 540 قطعه

اراضی آبی این روستا از قنات روستا که با توجه به ناکافی بودن آب آبیاری، به خصوص در سالهای کم باران و شرایط خشکسالی کشاورزی روستا با مشکل جدی روبرو شده است .

مراتع این روستا با توجه به بارندگی نا مناسب از پوشش نا مناسبی برخوردار و باعث عدم رونق مناسب دامپروری در این روستا شده است ، البته لازم به ذکر است که دامپروری به صورت سنتی می باشد .

3 – وضعیت قالی بافی در روستا :
در این روستا تعداد 52 دار قالی فعال موجود بوده که منبع درآمدی خوبی را برای شاغلین در این بخش فراهم نموده است . لازم به ذکر است کار قالی بافی در کنار سایر مشاغل می باشد و کسی یافت نمی شود که صرفا به این کار مشغول بوده و در کار کشاورزی یا دامپروری نیز دستی نداشته باشد.
قالی های بافته شده در این روستا بیشتر از نوع ابریشمی با طرح نائین بوده و محل تامین اسباب و ملزومات این کار و محل عرضه و فروش آن نیز شهرستان اسفراین می باشد. همچنین بافت قالی کردی به تعداد کم نیزدر این روستا دیده می شود .

4 – وضعیت جمعیتی روستا :
از نظر جمعیتی این روستا دارای ۱۵۰۰ خانوار ساکن و جمعیتی در حدود ۷۵۰۰ نفر می باشد که حدود 65 درصد این جمعیت را بانوان تشکیل می دهند .

منبع