گردشگاه بابا امان در 10 کیلومتری شمال شرقی شهر بجنورد و کنار جاده بجنورد- مشهد قرار دارد. این مکان برای مسافرانی که از مسیر جاده آسیایی در خراسان شمالی گذشته‌ و به زیارت امام رضا (ع) رفته‌اند، مکانی آشنا و خاطره‌انگیز است. وجود 400 هزار اصله درخت از جمله درختان اقاقیا، چنار، زالزالک، زردآلو، زبان گنجشک، بوته‌های تمشک وحشی و … جلوه‌ای زیبا به این مکان بخشیده که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این پارک دارای پوشش گیاهی و درختان قطور چنار 400 ساله و نیز چشمه‌هایی است که در مرکز و اطراف این پارک جوشیده‌ و بر زیبایی‌های خدادادی این مکان افزوده‌اند. چشمه اصلی بابا امان از چهار نقطه درون تپه می‌جوشد و آب آن به درون استخرهایی می‌ریزد که با اختلاف سطح نسبت به هم ساخته شده‌اند تا آبشارهای مصنوعی ایجاد کنند. مصرف آب این چشمه‌ها، صفراآور، ملیِّن و تسهیل‌کننده اعمال گوارشی و دفع‌کننده سموم است. در دامنه تپه‌ها و درختان انبوه این مکان، تأسیساتی از جمله رستوران، متل، پارک بازی کودکان، نانوایی و نمایشگاه‌های فصلی صنایع دستی این استان، دایر است. بر روی تپه‌ای از بابا امان، محلی به نام قوری و سماور وجود دارد که محلی برای استراحت کوتاه مدت و نوشیدن چای ساخته شده است و علت نامگذاری آن وجود نمادی بزرگ از قوری و سماور به ارتفاع بیش از 4 متر می‌باشد.

گردشگاه باباامان

گردشگاه باباامان

گردشگاه باباامان

گردشگاه باباامان

گردشگاه باباامان

گردشگاه باباامان

گردشگاه باباامان

از دیگر جاذبه‌های بابا امان وجود شاخه‌ای از رودخانه اترک است که از کنار آن می‌گذرد و مورد توجه علاقمندان به ماهیگیری است. همچنین چند استخر پرورش ماهی قزل‌آلا در قسمتی از پارک وجود دارد که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و تبدیل به مرکزی برای ماهیگیری تفریحی شده است.

از دیگر مناظر زیبای بابا امان پارک حیات وحش پردیسان در زمینی به مساحت 350 هکتار در غرب پارک تفریحی بابا امان است که در آن تنوع گیاهی و جانوری خراسان شمالی یافت می‌شود. در این پارک جانورانی از جمله گوزن زرد، قوچ، میش، قوچ اوریال و آهو که از گونه‌های نادر و شاخص کشور می‌باشند، جهت تکثیر و آشنایی علاقه‌مندان، رها شده‌اند.

گردشگاه باباامان

گردشگاه باباامان
در این تفرجگاه آرامگاهی وجود دارد که منصوب به شاهزاده اسماعیل فرزند امام موسی کاظم (ع) می‌باشد و مشهور به امامزاده بابا امان است و مورد زیارت مسافران قرار می‌گیرد.

منبع