ایور از شهرهای پارسی زبان استان خراسان شمالی است.

جغرافیا

شهر ایور در جنوب غربی استان خراسان شمالی جای دارد و از نظر تقسیمات سیاسی با توجه به انفصال شهرستان گرمه از جاجرم در سال ۱۳۸۸، در بخش مرکزی شهرستان گرمه قرار دارد . این شهر در فاصله ۳ کیلومتری شهر گرمه قرار دارد و جاده ارتباطی موجود که ارتباط بین استان سمنان و خراسان شمالی واستان گلستان را برقرار میسازداز کناره جنوبی آن گذر کرده‌است . شهر ایور در ۳۶ درجه و ۵۸ دقیقه عرض جغرافیایی و ۵۶ درجه و ۱۶ دقیقه طول شرقی و ارتفاع ۱۰۸۰ متری از سطح دریا جای گرفته‌است. این شهر در سال ۱۳۹۱ به عنوان شهر شناخته شد.

در ۱۶۶ کیلومتری جنوب غربی بجنورد مرکز خراسان شمالی قرار گرفته‌است. در سال ۱۳۸۵، جمعیت شهر ۴۰۰۰ نفر بوده است.

این شهر در دوران جنگ ایران و عراق 14 شهید داشته‌است این شهر پس از گرمه مرکز شهرستان و شهر درق در رتبه سوم جمعیت در شهرستان گرمه می‌باشد

اماکن عمومی

این شهر دارای 4 مسجد می باشد که قدیمی ترین آنها مسجد جامع و بزرگترین آنها مسجد ولیعصر می باشد، دو مسجد دیگر این شهر یکی مسجد امام حسین و دیگری مسجد ابوالفضل میباشد. اکثر مراسمات مذهبی و اجتماعی در مسجد ولیعصر بر‌گزار می گردد.
پیشه و کار

پیشه بیشترمردم کشاورزی و دامپروری و کامیونداری بوده. آب کشاورزی در گذشته از قناتها تامین می‌شود. کارگاههای کوچک زیادی همچون کارگاههای کالای چوبی، کالای فلزی و کالای ساختمانی دارد. در شهر ایور کالاهای گوناگون کشاورزی و دامداری یافت می‌شود.

آب و هوا

شهر ایور به طور همه گیر با توجه به میزان بارندگی‌های سالانه وابسته سرزمینهای خشک می‌باشد و آب و هوای سرد و خشک و نیمه بیابانی دارد. در این منطقه رودخانه همیشگی دیده نمی‌شود و کشاورزی این سرزمین وابسته آبیاری با قنات است. بلندیهای جای گرفته در شمال شهر که از شرق به غرب در کناره شمال شهر کشیده شده‌است در مواردی بیش از ۲۰۰۰ متر بلندی دارند . با وجود این بخش قابل ملاحظه‌ای از اقلیم این منطقه کویری و استپی است.
پوشش گیاهی

به غیر از درختان ارس (نوعی کاج) که در کوههای شمالی شهر بطور پراکنده می‌رویند. پوشش گیاهی سرزمین را نیز گیاهانی چون پیاز کوهی، درمنه، خارشتر، بارهنگ، اسپند، قارچ، کما، قیچ، استاقدوس و گزنه و قسنی، کتیرا، گون و غیره پوشش می‌دهد. و در پیرامون شهر درختانی چون طاق و گزو کاج کاشته شده‌است.

حیات وحش

به علت وجود مراتع و جنگل‌ها، زیستگاه حیات وحش در قسمت‌های زیادی از گسترده شده‌است. حیواناتی چون شغال، آهو، گرگ، گورکن، خرگوش، روباه، پلنگ، کفتار و بزکوهی، کبک در نقاط مرتع و کوههای گدار گز زندگی می‌کنند.

چشم اندازها و نشانهای گذشته

از چشم اندازهای ایور می‌توان از مسجد جامع، امامزاده و سردابه های تاریخی را نام برد.

مسجد جامع ایور

شماره ثبت در فهرست نشانه های ملی: موقعیت: شهرستان گرمه، شهر ایور مسجد جامع ایور یکی از آثار ارزشمند مذهبی-تاریخی شهرستان گرمه قلمداد می شود که در دوره صفوی ساخته شده است. این مسجد کوچک با الگوی ساختمانی گذشتگان و چینه های خشت و گل ساخته شده و سقف آن با مجموعه ای از قوسهای ضربی پوشش یافته است. در وسط بنا چهار ستون درشت چهارگوش وجود دارد که پایه­های گنبد بزرگ مرکزی بر روی آنها قرار گرفته است.

شهر ایور

منبع