طبیعتی که دنبالش هستید اینجاست. روستای درصوفیان در بجنورد، یکی از گزینه هایی است که می توانید در طبیعت آن غرق شوید، غذای محلی بخورید، با اهالی کشاورز و باغدار و دامدارش هم سفره شوید و از آرامش و سادگی آن لذت ببرید.

روستای درصوفیان

روستای «درصوفیان» در 17 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد در استان خراسان شمالی در میان دره ای قرار دارد که عبور یک رودخانه پر آب از میان آن، طبیعت روستا را دیدنی تر کرده است. این رودخانه از کوه های آق مشهد سرچشمه می گیرد و خاک را برای روییدن درختان و مزارع آماده می کند.

روستای درصوفیان

در سفر به درصوفیان بیش از هرچیز باید طبیعت گردی کنید. کوله پشتی تان را بیندازید و به کوچه باغ های این روستا بروید. صخره های کوتاه و دشت های وسیعش را پشت سر بگذارید و در اطراف روستا طبیعتی را ببینید که نظیرش را در کمتر جایی دیده اید. درصوفیان اگرچه یک روستای دنج و آرام و کم جمعیت است اما یک دشت شقایق دیدنی دارد، کوهی به نام جده، چشمه ای به نام تغو و حرمی که متعلق به امازاده علی ابن زید ابن موسی ابن جعغر است.


نام قدیم روستا «دره صوفیان» بوده که در گذر زمان به درصوفیان تبدیل شده است. این روستا قدمتی هزار ساله دارد و درختان کهنسال آن، گواه عمر آن هستند. یک درخت نارون قدیمی و یک درخت گردوی قطور یادگارهایی هستند که تاریخ کهن این روستا را به یاد دارد.

روستای درصوفیان

روستا اگرچه در استان خراسان شمالی قرار گرفته اما اهالی آن ترک زبان هستند و نژادشان از ترکمن ها است. جمعیت روستا در گذشته بیش از هزار و دویست خانوار بوده که به علت نبودن راه و امکانات مناسب بیشترشان به شهر بجنورد کوچ کرده اند و در روستاهای صندل آباد، کلاته یاور و احمد آباد در حاشیه بجنورد ساکن شده اند.

روستای درصوفیان

جمعیت فعلی این روستا حدود صد خانوار است که اکثرا دامدار هستند. بیشتر مردم که به شهر بجنورد کوچ کرده اند در فصل بهار و تابستان به این روستا برگشته و مشغول به کار کشاورزی می شوند.
بیشتر محصولات این روستا گندم، جو، نخود و عدس است که به صورت دیم کاشته می شود. محصولات باغی این روستا بیشتر گیلاس، گردو، انگور و... است.

روستای درصوفیان

از «درصوفیان» که برگشتید فراموش نکنید که سوغات محلی و مرغوب آن را با خود به شهرتان ببرید. از قره قروت و کشک و لواشک و ترشکی حرف می زنیم که با مواد اولیه ارگانیک و سالم به دست می آید و با خرید آنها از تولید کننده های محلی و خانگی هم مبلغی به مراتب کمتر پرداخت خواهید کرد و هم به جان گرفتن اقتصاد روستا کمک می کنید.

منبع: کلوت