پایان نامه کامپیوتر درباره طراحی سایت مجتمع عالی آموزشی و پژوهشی خراسان
دسته بندی کامپیوتر
بازدید ها 23
فرمت فایل zip
حجم فایل 602 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 96
پایان نامه کامپیوتر درباره طراحی سایت مجتمع عالی آموزشی و پژوهشی خراسان

فروشنده فایل

کد کاربری 1113
کاربر

پایان نامه کامپیوتر درباره طراحی سایت مجتمع عالی آموزشی و پژوهشی خراسان

مقدمه

در دنیای امروز که رفته رفته تمامی اعمالی که بشر انجام می دهد به صورت مجازی و از طریق اینترنت به منظور سهولت کار انجام می شود ، سایت های اینترنتی خود را به عنوان یکی از نیاز های انسان روز به روز بیشتر پیدا می کنند و هر شرکت ، نهاد ، مجموعه و هر شخصی برای نمایاندن خود به دیگران و گام برداشتن در جهت پیشرفت خویش ، نیازمند در اختیار داشتن وب سایتی می باشد .

امروزه سایت های اینترنتی در حال جایگزین شدن به جای مغازه ها و بازار های فیزیکی و تبلیغات مختلف می باشند چرا که بشر امروزه به درستی معنی وقت طلاست را درک می کند و از تلف کردن وقت در رفت و آمد های مکرر و بی مورد به سطوح آمده است .

اما نکته ای که در این میان خود نمایی می کند و بیش از پیش به چشم میآید لزوم حفظ مفهوم حفاظت اطلاعات در چهار چوب الکترونیکی جدید است و اینکه استفاده از امکاناتی که نهادی که سایتی را در اینترنت جهت استفاده ی عده ای خاص قرار می دهد ؛ فقط محدود به همان عده باشد . به عبارتی دیگر اجازه ی استفاده از آن امکانات را خود آن سایت برای کاربران تعیین کند .

در چنین شرایطی است که نیاز به مجوز ها تحت وب ( ( Web Permissionsاحساس می شود. به همین منظور بر آن شدم تا این مفهوم نسبتا تازه را در قالب مجتمع عالی آموزشی و پژوهشی خراسان پیاده سازی نمایم .

در طراحی این سایت علاوه بر پیاده سازی مفهوم Permission ها ، موارد دیگری از جمله برنامه نویسی های جاوا ، صفحات داینامیکی که متون آن های از بانک اطلاعاتی فراخوانی می شود و پیکر بندی آنها با استفاده از زبان های Server Side صورت می پذیرد و … نیز استفاده شده که هر یک در جای خود جای بحث دارد که به اختصار در مورد آنها در ادامه توضیح داده خواهد شد .

فصل اول : طراحی سایت ها

1-1) تاریخچه ی سایت های اینترنتی :

در اولین روزهای تاسیس وب دستورات HTML بسیار ساده بود، ولی هنگامی که Web، شروع به پیشرفت نمود، طراحان خواستار کنترل بیشتری شده و در نتیجه مجموعه دستورات مورد نیاز تهیه گردید.سپس از آنجاییکه صفحات وب، بهتر است به صورت دینامیک و متحرک باشند، طراحان نیز خواستار ارتباط بین بینندگان سایت و صاحبان آن شدند، در نتیجه استفاده از دستورات HTML به تنهایی نیاز آنها را برطرف نکرد و سپس شرکت Netscape برای ایجاد و کنترل ارتباط بین صاحبان سایت و بینندگان آن در صفحات Web از JavaScript کمک گرفت.

با به وجود آمدن جاوا سکریپت بسیاری از نیاز هایی که طراحان سایت به دنبا آن بودند بر طرف شد جاواسکریپت که امروزه به عنوان یکی از قدرتمند ترین زبان های Client side مورد استفاده قرار می گیرد در بسیاری از موارد کاربرد داشت و جوابگو بود اما نکته ای که در مورد این زبان و زبان های مشابه ای که به مرور زمان برای کاربرد های مختلفی به وجود آمدند ، همچون VBSCRIPT , DHTML , …این بود که به واسطه ی اینکه ای کامپایل این زبان ها در سمت کاربر انجام می شد از طرفی Source کامل برنامه در اختیار کاربر قرار می گرفت و از آن مهم تر اینکه برنامه هایی که در سمت کاربر کامپایل می شوند – Client Side – کاملا وابسته به سیستم کاربر می شوند و اکر خطایی در کامپیوتر کاربر وجود داشته باشد عملکرد سایت را تحت تاثیر قرار می دهد ( به عنوان مثال بسیاری از منو ها و پروگرام های جاوا در صورتی که Java Virtual Machine نصب نباشد قابل نمایش نمی باشند و … ) این دلایل و مواردی از این دست طراحان را بر این امر واداشت که تا در پی آن باشند که برنامه هایی طراحی کنند که در سمت سرور اجرا شده و نتیجه ی آن به صورت کد های Generate شده Html برای کاربر ارسال گردد ( Server Side ) .

از سوی دیگر نیاز به پایداری اطلاعات و استفاده از بانک های اطلاعاتی برای حفظ داده های مورد نیاز این ضرورت را به وجود آورد که برنامه های تحت وب بتوانند با بانک اطلاعاتی ارتباط برقرار کنند .

زبان هایی که امروزه قدرتمندانه تحت عنوان زبان های سرور ساید خودنمایی می کنند محدود به PHP و ASP و ASP.Net می باشند که هر یک به نوبه ی خود طیف وسیعی از سایت های پویای طراحی شده را به خودش اختصاص می دهد کاربرد ها و توانایی های متفاوتی دارند .

از آنجایی که در طراحی وب سایت مربوطه از ASP استفاده شده در ادامه ی این فصل فقط به اختصار توضیحاتی در مورد ASP به همراه مابقی ابزار ها و زبان های استفاده شده ذکر خواهد شد .

1-2) HTML

1-2-1) مقدمه ای بر HTML

یک فایل HTML چیست؟

  • HTML را “اچ تی ام ال” و یا اچتمل بخوانید.
  • HTML برگرفته از حروف اول Language Markup Text Hyper میباشد.
  • یک فایل HTML فایلی از نوع text میباشد که متشکل از markup tag ها میباشد.
  • مرورگر یا Browser از روی markup tag ها می فهمد که چگونه باید صفحه را نمایش بدهد.
  • یک فایل HTML باید دارای انشعاب htm و یا html باشد.
  • یک فایل HTML فایلی از نوع text میباشد که با هر ادیتور ساده ای قابل ایجاد است.
  • وظیفه اصلی تگ های اچتمل ( markup tags ) بیان چگونگی نمایش اطلاعات میباشد.

ساختن یک فایل Html

Notepad را باز کرده و متن زیر را در آن تایپ میکنیم:

Title of page

This is my first html page. This text is bold

سپس فایل را با نام مثلا test.html در درایو C:\ ذخیره می کنیم .

برای دیدن فایل اچتمل بالا در مرورگر یا Brower ( معمولا اینترنت اکسپلورر و یا نتسکیپ نویگیتور ) کافی است که از روی منوی File/Open file فایل بالا را از روی محل ذخیره شده باز کنیم . یکی از مهمترین وظایف مرورگرها نمایش صفحات اچتمل میباشد، چه این صفحات روی کامپیوتر ذخیره شده باشند و یا اینکه از اینترنت خوانده شوند. با کلیک روی این لینک فایلی شبیه فایل ذخیره شده از روی وب سرور توسط مرورگرتان خوانده شده و سپس نمایش داده خواهد شد

توضیح مثال بالا

اولین تگ مثال بالا تگ میباشد. از روی این تگ، مرورگر نوع متن یعنی اچتمل بودنش را یافته و از روی انتهای متن اچتمل را میبابد.

متن بین تگ و تگ اطلاعات شناسنامه ای یا “Header information” متن اچتمل بوده و نمایش داده نخواهند شد. در این مثال با کمک تگهای و <title/> تیتر و یا Title صفحه که در این مثال عبارت “Title of page” میباشد در بالای مرورگر نمایش داده خواهد شد.</span></p> <p><span style="color: #000000;">متن بین تگ <body> و انتهای آن یعنی تگ <body/> تنها اطلاعاتی است که توسط مرورگرنمایش داده خواهند شد.</span></p> <p><span style="color: #000000;">متن بین تگ <b> و انتهای آن یعنی تگ <b/> بصورت Bold و یا توپر نمایش داده خواهند شد.</span></p> <h5><span style="color: #000000;">فایل htm یا html ؟</span></h5> <p><span style="color: #000000;">اغلب مرورگرها هر دو نوع انشعاب را به خوبی میشناسند ولی ترجیحا به هنگام ذخیره فایلهای اچتمل از html استفاده کنید.( استفاده از انشعابهای سه حرفی مانند htm مربوط به قدیم و سیستم عاملهائی چون DOS بودند.)</span></p> <p><span style="color: #000000;">1-2-2)<strong> عناصر</strong><strong> ( Elements )</strong></span></p> <p><span style="color: #000000;"><strong>تگ های اچتمل (</strong><strong>HTML Tags</strong><strong>) </strong></span></p> <ul> <li><span style="color: #000000;">با کمک تگ های اچتمل عناصر و یا Elements ساخته میشوند.</span></li> <li><span style="color: #000000;">در زبان اچتمل حدود 80 عنصر تعریف شده است.</span></li> <li><span style="color: #000000;">تگ های اچتمل بوسیله دو نویسه (char) > و < ساخته میشوند.</span></li> <li><span style="color: #000000;">تگ های اچتمل معمولا بصورت زوج ظاهر میشوند، مانند <b>test</b></span></li> <li><span style="color: #000000;">تگ اول در یک زوج تگ مثلا <b> تگ شروع و تگ دوم مثلا <b/> تگ پایانی نام دارد.</span></li> <li><span style="color: #000000;">متن بین تگ اول و تگ دوم در یک زوج تگ محتوای عنصر یا element content نامیده میشود، مثلا “test”</span></li> <li><span style="color: #000000;">تگ های اچتمل را میتوانید بوسیله حروف لاتین کوچک (lower case) و یا بزرگ (upper case) نوشت و case sensitive نیستند. برای مثال دو تگ <b> و <B> معادل هم هستند ولی شدیدا توصیه میشود که به خاطر سازگاری با XHTML از حروف کوچک استفاده شود.</span></li> </ul> <p> </p> <p><span style="color: #000000;"><strong>عناصر اچتمل (</strong><strong>HTML Elements</strong><strong>) </strong></span></p> <p><span style="color: #000000;">مثال بخش مقدمه را در نظر بگیرید:</span></p> <p><span style="color: #000000;"><html></span></p> <p><span style="color: #000000;"><head></span></p> <p><span style="color: #000000;"><title>Title of page

This is my first html page. This text is bold

*** نمونه ای از یک عنصر اچتمل:

This text is bold

عنصر اچتمل بالا با تگ شروع شده و با تگ پایان می یابد. محتوای این عنصر عبارت “This text is bold” است. لازم به ذکر است که کاربرد تگ نمایش توپر یا bold متون است.