آبشار زوارم شیروان در استان خراسان شمالی واقع است. روستای زوارم، از توابع بخش مرکزی شهرستان شیروان، در 28 کیلومتری جنوب شرقی شیروان و 83 کیلومتری بجنورد قرار دارد. این روستا از شمال به روستاهای شیرآباد و ورقی، از جنوب به روستاهای مشهد طرقی و قرینانلو و که شخری، از شرق به روستای بزآباد و از غرب به روستاهای قزل حصار و باداملق محدود می‏شود. کوه تمغ در 3 کیلومتری جنوب غربی و کوه شفلی در 3 کیلومتری جنوب شرقی روستا واقع شده‏اند.

در منطقه ییلاقی زوارم که در طول 25 کیلومتر از ابتدای دره زوارم تا کوه‏های تخت میرزا و شخری امتداد می‏یابد، چشمه‏ سارها، آبشارها، حوضچه‏ های سنگی، کوه‏های سر به فلک کشیده، باغ‏های میوه، رودخانة پر آب، مراتع غنی و انواع گیاهان دارویی و خوراکی موزائیک بسیار زیبایی از طبیعت را به نمایش درآورده‏اند. رودخانه زوارم، از کوه‏های جهان ارغیان موسوم به تخت میرزا سرچشمه می‏گیرد و در مسیر خود مزارع و باغ‏های روستاهای زوارم، شیرآباد، ورقی، عبدآباد و توده را مشروب می‏سازد و به رودخانه اترک می‏پیوندد. سواحل این رودخانه اتراق‏گاه‏های مناسبی برای گردشگران دارد.


میم لی، دره ه‏ای پر آب و سرسبز با چشمه‏ها، باغ‏ها و النگ‏زارهای فراوان است. انتهای این دره به زلزله خانه و چقر النگ و تخت میرزا در کوه‏های شاه جهان می‏رسد. در چقر النگ، دو چشمه معروف قاینار چشمه و قرمز چشمه می‏جوشد و از مناطق بسیار خوش آب و هوای ییلاقی به شمار می‏آید. منطقه شخری، با انواع درختان و باغ‏های بزرگ گردو و میوه‏های دیگر، از مناطق یلاقی روستاست. دسترسی به این منطقه، منوسط به گذشتن از دره‏ها و گذرگاه‏های صعب‏ العبور پرآب و سرسبز به طول 15 کیلومتر است. شخری چندین چشمه پرآب دارد و در گذشته، ییلاق خوانین بوده است. آثار برج و باروها و خانه‏ های مخروبه‏ای در آن به جا مانده است. پوشش گیاهی غنی با انواع گیاهان دارویی و خوراکی مانند کاسنی، گون، کمای، زیره، پونه، درمنه ترکی، پوپک، ساری گل، کاکوتی، گزنه، ترخ، چریش، سیب کوهی و زردآلوی کوهی از دیگر جاذبه‏ های طبیعی پیرامون این روستا است.

آبشار زوارم

آبشار زوارم

آبشار زوارم

آبشار زوارم

آبشار زوارم

آبشار زوارم

آبشار زوارم

آبشار زوارم

آبشار زوارم

منبع : کویرها وبیابانهای ایران